Garantia de buna executie (PERFORMANCE BOND) este polița de asigurare (instrumentul legal) prin care un contractant (constructor, furnizor sau prestator) asigură autoritatea contractantă (beneficiar) că va respecta toate obligațiile contractuale, atât cantitative, cât și calitative, în termenul stabilit. Aceasta se aplică în special în domeniul construcțiilor și al furnizării de produse și servicii.
Caracteristicile principale ale garantiei de buna executie:
- Scop: Asigurarea de garantie de buna executie garantează că lucrările sau serviciile vor fi realizate conform specificațiilor și termenelor stabilite.
- Beneficiar: De obicei, este în favoarea clientului sau a investitorului.
- Perioadă de valabilitate: Acest tip de asigurare este activă pe durata de execuție a contractului și, în unele cazuri, și o perioadă după finalizarea acestuia, pentru a acoperi eventualele defecte apărute.
Avantajele garantiei de buna executie:
- Siguranță financiară: Protejează împotriva pierderilor financiare în cazul în care antreprenorul nu își îndeplinește obligațiile.
- Credibilitate: Crește încrederea în relația de afaceri, având în vedere că beneficiarul are o formă de protecție.
- Stabilitate: Contribuie la menținerea unui climat de afaceri stabil, prin asigurarea că proiectele sunt finalizate conform așteptărilor.
Durata Garantiei de buna executie
De obicei, garanția este valabilă pentru o perioadă de la 1 până la 5 ani, în funcție de tipul lucrării și de legislația în vigoare.
Ce acoperă Garantia de buna executie?
- Defecte de execuție: Orice neconformitate sau viciu care apare în urma lucrărilor efectuate.
- Reparații: Obligația de a efectua reparații sau remedieri gratuite pentru problemele identificate în perioada de garanție.
Obligațiile părților
- Executantul trebuie să asigure calitatea lucrărilor și să remedieze eventualele defecte în perioada de garanție.
- Beneficiarul trebuie să comunice prompt orice defecte constatate și să permită accesul pentru efectuarea reparațiilor.
Importanța garanției
- Protecție pentru beneficiar – Asigură că lucrările sunt executate conform standardelor și specificațiilor.
- Creșterea încrederii – Oferă siguranță atât beneficiarilor, cât și executanților, contribuind la o relație de afaceri mai solidă.
Daca doresti sa soliciti o oferta completeaza formularul din link si incarca documentele solicitate din partea de jos a paginii intr-un forder arhivat zip, rar, etc apoi incarca link-ul obtinut cu ajutorul wetransfer.com
După plasarea comenzii o să primesti pe e-mail, în cel mai scurt timp oferta sau ofertele și detaliile de plată.
Constituirea garanţiei de bună execuţie
Garanţia de bună execuţie a contractului se constituie de către contractant în scopul asigurării autorităţii contractante de îndeplinirea cantitativă, calitativă şi în perioada convenită a contractului de achiziţie publică/contractului subsecvent.
În cazul atribuirii unui contract de furnizare sau de servicii, cu excepţia serviciilor de proiectare, a cărui valoare estimată este mai mică decât valoarea prevăzută la art. 7 alin. (1) din Lege, precum şi în cazul unui contract atribuit în urma aplicării procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, autoritatea contractantă are dreptul de a nu solicita contractantului constituirea garanţiei de bună execuţie.
Garanţia de bună execuţie se constituie în termen de 5 zile lucrătoare de la data semnării contractului de achiziţie publică/contractului subsecvent.
Autoritatea contractantă stabileşte valoarea garanţiei de bună execuţie prin raportare la complexitatea contractului de achiziţie publică/contractului subsecvent care urmează a fi executat, care însă nu trebuie să depăşească 10% din preţul contractului, fără TVA.
În cazul în care pe parcursul executării contractului de achiziţie publică se suplimentează valoarea acestuia, contractantul are obligaţia de a completa garanţia de bună execuţie în corelaţie cu noua valoare a contactului de achiziţie publică.
(De regulă, garanţia de bună execuţie se constituie prin virament bancar sau printr-un instrument de garantare emis în condiţiile legii de o societate bancară sau de o societate de asigurări, care devine anexă la contract, prevederile art. 36 alin. (3) – (5) aplicându-se corespunzător.
În cazul în care valoarea garanţiei de bună execuţie este mai mică de 5.000 de lei, autoritatea contractantă are dreptul de a accepta constituirea acesteia prin depunerea la casierie a unor sume în numerar.
Dacă părţile convin, garanţia de bună execuţie se poate constitui şi prin reţineri succesive din sumele datorate pentru facturi parţiale, cu condiţia ca autoritatea contractantă să fi prevăzut această posibilitate în documentaţia de atribuire.
În cazul prevăzut la alin. (3), contractantul are obligaţia de a deschide un cont la dispoziţia autorităţii contractante, la o bancă agreată de ambele părţi.
În cazul în care autoritatea contractantă are calitatea de autoritate publică, instituţie publică sau operator economic cu capital integral sau majoritar de stat, contractantul are obligaţia de a deschide contul la dispoziţia autorităţii contractante, prevăzut la alin (4), la unitatea Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal competent în administrarea acestuia.
Suma iniţială care se depune de către contractant în contul de disponibil astfel deschis potrivit alin. (4) şi (5) nu trebuie să fie mai mică de 0,5% din preţul contractului de achiziţie publică/contractului subsecvent, fără TVA.
Pe parcursul îndeplinirii contractului de achiziţie publică/contractului subsecvent, autoritatea contractantă urmează să alimenteze contul de disponibil prevăzut la alin. (4) şi (5) prin reţineri succesive din sumele datorate şi cuvenite contractantului până la concurenţa sumei stabilite drept garanţie de bună execuţie în contractul de achiziţie publică/contractul subsecvent şi va înştiinţa contractantul despre vărsământul efectuat, precum şi despre destinaţia lui.
Din contul de disponibil deschis la Trezoreria Statului pe numele contractantului prevăzut la alin. (5) pot fi dispuse plăţi atât de către contractant, cu avizul scris al autorităţii contractante care se prezintă unităţii Trezoreriei Statului, cât şi de unitatea Trezoreriei Statului la solicitarea scrisă a autorităţii contractante în favoarea căreia este constituită garanţia de bună execuţie.
Contul de disponibil prevăzut la alin. (4) şi (5) este purtător de dobândă în favoarea contractantului.
Autoritatea contractantă are dreptul de a emite pretenţii asupra garanţiei de bună execuţie, oricând pe parcursul îndeplinirii contractului de achiziţie publică/contractului subsecvent, în limita prejudiciului creat, în cazul în care contractantul nu îşi îndeplineşte din culpa sa obligaţiile asumate prin contract. Anterior emiterii unei pretenţii asupra garanţiei de bună execuţie autoritatea contractantă are obligaţia de a notifica pretenţia atât contractantului, cât şi emitentului instrumentului de garantare, precizând obligaţiile care nu au fost respectate, precum şi modul de calcul al prejudiciului. În situaţia executării garanţiei de bună execuţie, parţial sau total, contractantul are obligaţia de a reîntregii garanţia în cauză raportat la restul rămas de executat.
În cazul contractului de furnizare, autoritatea contractantă are obligaţia de a elibera/restitui garanţia de bună execuţie în cel mult 14 zile de la data întocmirii procesului-verbal de recepţie a produselor care fac obiectul contractului de achiziţie publică/contractului subsecvent şi/sau de la plata facturii finale, dacă nu a ridicat până la acea dată pretenţii asupra ei.
În cazul contractului de servicii, autoritatea contractantă are obligaţia de a elibera/restitui garanţia de bună execuţie în cel mult 14 zile de la data îndeplinirii de către contractant a obligaţiilor asumate prin contractul de achiziţie publică/contractul subsecvent respectiv, dacă nu a ridicat până la acea dată pretenţii asupra ei.
În cazul contractelor de servicii de proiectare, autoritatea contractantă are obligaţia de a elibera/restitui garanţia de bună execuţie după cum urmează:
a) valoarea garanţiei de bună execuţie aferentă studiilor de prefezabilitate şi/sau fezabilitate, în termen de 14 zile de la data predării şi însuşirii/aprobării documentaţiei tehnico-economice respective sau de la data finalizării tuturor obligaţiilor contractului de servicii, dacă nu a ridicat până la acea dată pretenţii asupra ei;
b) valoarea garanţiei de bună execuţie aferentă proiectului tehnic şi/sau detaliilor de execuţie, în termen de 14 zile de la data încheierii procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor executate în baza proiectului respectiv, dacă nu a ridicat până la acea dată pretenţii asupra ei, dar nu mai târziu de 3 ani de la predarea respectivelor documentaţii tehnice, în cazul în care autoritatea contractantă nu a atribuit în această perioadă contractul de lucrări în cauză;
c) valoarea garanţiei de bună execuţie aferentă serviciilor de supervizare a lucrărilor/dirigenţie de şantier, în termen de 14 zile de la data emiterii raportului final de supervizare/expirarea duratei de garanţie acordată lucrării în cauză.
În cazul contractelor de lucrări, autoritatea contractantă are obligaţia de a elibera/restitui garanţia de bună execuţie după cum urmează:
a) 70% din valoarea garanţiei, în termen de 14 zile de la data încheierii procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, dacă nu a ridicat până la acea dată pretenţii asupra ei, iar riscul pentru vicii ascunse este minim;
b) restul de 30% din valoarea garanţiei, la expirarea perioadei de garanţie a lucrărilor executate, pe baza procesului-verbal de recepţie finală.
Procesele-verbale de recepţie la terminarea lucrărilor şi, respectiv, de recepţie finală pot fi întocmite şi pentru părţi/obiecte din/de lucrare, dacă acestea sunt distincte din punct de vedere fizic şi funcţional, proporţional cu valoarea lucrărilor recepţionate.
Avantajele Asigurarii Garantie de buna executie sunt:
- facilitarea executarii lucrarilor contractate;
- deblocarea sumelor constituite ca garanţie de buna executie;
- neafectarea capitalului de lucru, prin neconstituire de cash colateral;
- timp redus de emitere a garanţiei, faţă de procedurile bancare;
- costuri reduse
Plata despagubirii
- Plata despăgubirii se va face în termen de maxim 30 de zile de la data înregistrării cererii de despăgubire completata conform prevederilor din prezenta clauză de garantare. Termenul de plată a despăgubire începe să curgă doar de la data recepționării cererii de plată completată conform prevederilor prezentei clauze de garantare.
- Plata despăgubirii nu este condiționată de refuzul ori imposibilitatea Asiguratului de a plăti Beneficiarului suma pretinsă. De asemenea, plata despăgubirii nu este condiționată nici de recunoașterea culpei de către Asigurat ori
de acordul acestuia. - În cazul în care Asiguratorul constată, ulterior plății despăgubirii, că Beneficiarul nu avea dreptul la despăgubire în cazul lipsei temeiniciei cererii de plată ori a sumei pretinse cu titlu de despăgubire, potrivit prevederilor Normei 32/2021 privind asigurările de garanții, acesta este îndreptățit să-i solicite Beneficiarului restituirea despăgubirii prin mijloacele prevăzute de lege.
Situații care nu au legătură cu conduita Asiguratului (Excluderi)
Asigurătorul nu va putea da curs unor cereri de despăgubire care NU au legătură cu conduita Asiguratului si care sunt provocate/agravate direct sau indirect de:
- Situații care au determinat nerespectarea Obligațiilor garantate ca urmare a conformării Asiguratului la dispozițiile autorităților privind prevenirea sau limitarea epidemiilor/pandemiilor, precum și dispozițiile privind prevenirea sau
limitarea răspândirii/ contaminării/infectării cu orice agenți patogeni sau viruși; - Răspunderea cauzată de radiațiile ionizante sau contaminare radioactiva și poluarea aerului, apei și solului sau de proprietățile radioactive, toxice, explozibile sau periculoase ale oricărui ansamblu nuclear exploziv sau ale oricărei
componente nucleare a acestuia; - Război, invazie sau acțiunea unui dușman extern, război civil, ostilități (indiferent dacă războiul a fost declarat sau nu), revoltă, revoluție, rebeliune, insurecție, grevă, grevă patronală, uzurpare de putere, grupuri de persoane răuvoitoare sau persoane care acționează în legătură cu orice organizație politică, conspirație, confiscare, terorism, sabotaj, dictatură militară, lege marțială, expropriere, naționalizare, rechiziționare, sechestrare, distrugere sau avariere din ordinul oricărui guvern de drept sau de fapt sau oricărei autorități publice;
- Situații care au determinat nerespectarea Obligațiilor garantate ca urmare a conformării Asiguratului la dispozițiile autorităților naționale sau internaționale care impun sancțiuni comerciale, embargo financiar sau alte sancțiunii economice.
- In caz de neconformitate a documentelor transmise de catre Beneficiar cu cerintele privind modalitatea de intocmire si transmitere prevazute mai sus.
Garanţii colaterale
Biletul la ordin pentru garanțiile de bună execuție se solicită în general în următoarele situații:
- Contracte de lucrări: Atunci când un antreprenor semnează un contract pentru execuția de lucrări, este obișnuit să se ceară o garanție de bună execuție sub forma unui bilet la ordin.
- Achiziții publice: În cadrul licitațiilor publice, ofertanții pot fi solicitați să prezinte bilete la ordin ca formă de garanție pentru a asigura respectarea termenilor contractuali.
- Perioada de valabilitate: Biletele la ordin sunt de obicei solicitate la semnarea contractului și trebuie să fie valabile pe toată durata de execuție a lucrărilor, plus perioada de garanție.
- Sumele garantate: Valoarea biletului la ordin poate varia, dar în general reprezintă un procent din valoarea totală a contractului (de obicei între 5-10%).
- Restituirea: După finalizarea lucrărilor și a perioadei de garanție, biletul la ordin trebuie restituit antreprenorului.
Documente necesare pentru obținerea unei oferte sunt :
- Certificatul de înregistrare (copie);
- Contract semnat
- Ultima balanta
- Ultimele 2 bilanturi
- Graficul de executie
- Acordul de asociere (daca e cazul)
- Daca firma analizata nu sta bine d.p.d.v. financiar trebuie sa aduci un tert garant care sa sustina garantia colaterala BO sau fila CEC.
Daca doresti sa soliciti o oferta completeaza formularul din link si incarca documentele solicitate intr-un forder arhivat zip, rar, etc apoi incarca link-ul obtinut cu ajutorul wetransfer.com
După plasarea comenzii o să primesti pe e-mail, în cel mai scurt timp oferta sau ofertele și detaliile de plată.