Asigurarea de răspundere profesională pentru profesii liberale tradiționale

Asigurarea de răspundere profesională

Asigurarea de răspundere profesională este un tip de poliță de asigurare care protejează profesioniștii și afacerile împotriva revendicărilor legate de neglijență, erori sau omisiuni în furnizarea serviciilor lor. Aceasta este esențială pentru profesii care oferă consultanță sau servicii specializate

Ce este profesia liberală?

O definiție a profesiilor liberale din legislația românească spune că profesia liberală este exercitată în baza unei calificări profesionale, cu titlu personal, pe propria răspundere și în mod independent, implicând activități de natură intelectuală în interesul clientului și servind interesul public.

Cadrul legislativ:

Pentru ca o profesie să fie încadrată în profesie liberală, trebuie să îndeplinească următoarele condiții cumulative:

  • Să fie reglementată de un act normativ;
  • Să existe o autoritate publică sau un corp profesional care să verifice îndeplinirea condițiilor de desfășurare a profesiei, să elibereze autorizația și să o înscrie într-un registru (exemplu: CECCAR, UNBR, CAFR etc.);
  • Persoana care desfășoară activitatea să dețină o autorizație și/sau o legitimație de membru conform actului normativ prin care este reglementată profesia.

Cine se poate asigura?

  • Avocați;
  • Mediatori;
  • Contabili autorizați;
  • Experți contabili;
  • Consultanți Fiscali;
  • Societăți specializate în activități de contabilitate, audit financiar, consultanță fiscală și evaluare;
  • Auditori financiari;
  • Evaluatori autorizați;
  • Practicieni în insolvență.

Ai nevoie de o asigurare? Trimite solicitarea prin WhatsApp!

De ce este nevoie să se asigure profesioniștii?

  • Pentru a se putea înscrie în asociațiile profesionale specifice profesiei sale, în calitate de membru;
  • Pentru a respecta prevederile impuse de legislația specifică profesiei sale;
  • Pentru reputație;
  • Pentru protejarea patrimoniului propriu;
  • Posibilitate achiziție Clauza CYBER. Aceasta acoperă situațiile în care Asiguratul produce, din culpa, clienților prejudicii ca urmare a încălcării securității datelor (confidențialității, disponibilității sau integrității datelor apartinand Clientilor, care sunt păstrate, gestionate sau controlate de către Asigurat, în desfășurarea activității profesionale).
  • Profesioniștii au făcut progrese mari în adoptarea noilor tehnologii. Sistemele electronice de gestionare a datelor care aparțin clienților pentru care profesionistul prestează servicii (contabilitate, avocatura, evaluare etc.), dispozitivele electronice, serviciile cloud etc. facilitează desfășurarea afacerilor. Cu toate acestea, este necesară asigurarea securității datelor clienților, atât din perspectiva reglementărilor legale privind securitatea datelor, cât și a statutului profesional. Asigurarea securității datelor constă în protejarea confidențialității, integrității și disponibilității datelor utilizate, stocate sau în tranzit.
  • Pierderea, furtul, dezvăluirea, modificarea neautorizată, coruperea ori ștergerea datelor se poate produce în multe moduri, inclusiv prin accesarea neautorizată a sistemelor informatice de către terțe părți rău intenționate (hackeri), ori erori umane ca de ex. Pierderea/furtul laptop-ului care conținea liste cu date ale clienților sau transmiterea unui email, care conține date confidențiale, către alt destinatar decât cel legitim.
  • Este doar o chestiune de timp până când un profesionist se va confrunta cu o încălcare a securității datelor.

Ce se despăgubește?

  • Cheltuieli de apărare – costuri/cheltuieli cu consultanți externi (avocați, experți în domeniu, traducători și alți profesioniști) ce sunt necesare și justificate pentru investigarea unor cereri de despăgubire.

Asiguratul este: Persoana fizică sau juridică nominalizată în Poliță care practică profesia liberală tradițională menționată în Poliță într-una din formele de exercitare a profesiei prevăzute de legislația specifică din România. În cazul Asiguratului persoană juridică, definiția include și angajații persoanei juridice în interiorul profesiei, colaboratorii (pe bază de contract de colaborare), precum și personalul auxiliar și orice alte persoane care desfășoară Activitatea profesională sub îndrumarea, supravegherea și controlul Asiguratului persoană juridică.

Moneda in care se poate incheia polita de asigurare: RON/EUR/USD;

Durata contractului: 1 an;

Prima de asigurare: se calculează în funcție de tipul profesiei liberale desfășurate și alte criterii tehnice (numărul de angajați, experiența în profesie, cifra de afaceri, limitele răspunderii solicitate etc.);

Frecvența de plată: anuală/semestrială/trimestrială.

Cum funcționează Asigurarea ?

Asigurari transilvania broker sibiu - acoperirea in timp reclamarea prejudiciului 1Acoperirea în timp: reclamarea prejudiciului (claims made”)

Sunt acoperite Cererile de despăgubire transmise de către Asigurat catre asigurator, în timpul Perioadei asigurate sau a Perioadei extinse de avizare. Cererile trebuie să fie întemeiate pe notificările Clienților formulate pentru prima dată în scris împotriva Asiguratului în timpul Perioadei asigurate, pentru Prejudiciile (pierderile financiare) suferite de aceștia cauzate de Fapta culpabilă (neglijență, imprudență) săvârșită de către Asigurat în Perioada asigurată sau în Perioada de anterioritate convenită, în desfășurarea Activității profesionale asigurate.

Perioada de anterioritate (Perioada retroactivă de acoperire): perioada de timp de până la max. 36 luni, imediat anterioară intrării în vigoare a Poliței, pe care Asigurătorul o poate prelua în acoperire pentru Fapte culpabile pe care Asiguratul nu le cunoștea sau pe care nu ar fi trebuit în mod rezonabil să le cunoască la încheierea Poliței.

Perioada extinsă de avizare:  este acea perioadă de timp de la data expirării Poliței, în care pot fi transmise la Asigurător Cererile de despăgubire întemeiate pe notificările ce au fost formulate în scris împotriva Asiguratului pentru prima dată până la data expirării Poliței, în legătură cu orice fapte culpabile săvârșite de către Asigurat în Perioada asigurată sau Perioada retroactivă convenită.

Perioada extinsă automată: dacă Polița nu este reînnoită de către Asigurat, Asigurătorul acordă o perioadă automată de 30 zile calendaristice care începe în ziua următoare expirării Poliței, dacă Asiguratul nu a încheiat o altă asigurare de răspundere civilă profesională în decursul acestei perioade la un asigurător.

Perioada extinsă opțională: dacă Polița încetează ca urmare a pensionării sau retragerii din profesie a Asiguratului, părțile pot conveni în baza unei prime suplimentare, acordarea unei Perioade extinse opționale de până la maximum 3 ani de la data încetării ultimei Polițe încheiate, cu condiția ca notificarea să fie formulată de către Client împotriva Asiguratului și transmisă la Asigurător în termenul legal de prescripție, dar nu mai târziu de expirarea Perioadei extinse opționale.

Ce acoperă?

Sumele compensatorii pe care Asiguratul este obligat să le plătească Clienților cu titlu de Prejudicii;

Cheltuielile de judecată făcute de Client pentru îndeplinirea formalităților legale în vederea obligării Asiguratului la plata despăgubirilor, dacă Asiguratul a fost obligat la Despăgubire printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă și irevocabilă;

Cheltuielile de judecată efectuate de către Asigurat în procesul civil, stabilite de lege ori de către instanțele de judecată, dacă Asiguratul a fost obligat la plata Despăgubirilor;

Costurile pentru reconstituirea, refacerea sau înlocuirea documentelor originale pe care Asiguratul le-a primit de la Clientul său, în cazul in care au fost rătăcite, deteriorate, distruse sau pierdute ca urmare a unor Fapte culpabile comise de Asigurat în legătura cu Activitatea profesională;

Cheltuieli de apărare – costuri/cheltuieli cu consultanți externi (avocați, experți în domeniu, traducători și alți profesioniști) ce sunt necesare și justificate pentru investigarea unor Cereri de despăgubire, cu condiția ca acestea să fie aprobate în prealabil de către Asigurător. Se acordă în sublimita a 20% din limita răspunderii pe eveniment, dar nu mai mult de 5.000 EUR (echiv. LEI/USD) pe perioada asigurată.

Cheltuieli de apărare conform Clauzei CYBER – opțional.

Ai nevoie de o asigurare? Trimite solicitarea prin WhatsApp!

Programeaza-te Online

Daca doresti informatii personalizate referitoare la Serviciile de Asigurare, te invitam sa programezi o intalnire cu unul dintre specialistii nostri din Sibiu:

    Programeaza-te Online