DAUNE CASCO

Ce faci in caz de dauna?

In cazul accidentelor fara vatamari de persoane şi fara victime, paşii de urmat sunt (de preferat in acesta ordine):

  1. suna-ţi agentul/ brokerul, descrieţii situaţia (dauna) şi intrebaţi-l ce sa faceţi;
  2. pastreaza-ţi calmul şi evita sa te cerţi cu celelalte persoane implicate;
  3. elibereaza drumul (muta maşina in afara sau pe marginea carosabilului);
  4. noteaza numele celorlalte persoane implicate (şi eventual al martorilor, daca situaţia o cere), numerele de inmatriculare ale maşinilor implicate, detalii sumare despre alte auto implicate (marca, culoare), adresa unde s-a produs/ constatat dauna (piaţa, strada şi nr. imobilului in dreptul caruia s-a petrecut evenimentul, drumul şi km in cazul drumurilor din afara localitaţilor);
  5. prezinta-te imediat (cat mai repede posibil) la secţia de poliţie in raza careia s-a produs evenimentul:
    • pentru cazurile de avarii, la secţia de poliţie accidente usoare a municipiului sau sectorului (unde o astfel de secţie exista) sau la sectia de poliţie normala pentru localitaţile mai mici;
    • pentru cazurile de furt, la secţia de poliţie normala, indiferent de tipul localitaţii;
  6. asigura-ţi paza maşinii şi transportul ei in service (daca e cazul). Nu uita sa ceri factura fiscala sau bonul fiscal ştampilat (multe asigurari casco despagubesc aceste cheltuieli);

Este bine sa ai la tine:

  • cartea de identitate (original);
  • permisul de conducere (original);
  • talonul maşinii (original + copie);
  • asigurarea RCA (original + copie);
  • asigurarea casco (doar copie);
  • chitanta pt Rovinieta (original);

Nu te speria de politişti, dar nici nu te certa cu ei!
Prevederea referitoare la prezentarea imediata la poliţie este inscrisa in lege şi nerespectarea ei se sancţioneaza cu puncte, amenda şi suspendarea permisului pentru 30 zile. Majoritatea poliţiştilor te vor sancţiona exemplar daca faci scandal in secţia de poliţie, aşa ca pasteaza-ti calmul şi vei putea scapa mai usor.

Ce acte trebuie sa primeşti de la poliţie:

  • in caz de accident in trafic sau static, dar cu autor cunoscut: un exemplar din procesul verbal; plus, in caz ca eşti nevinovat: copie dupa asigurarea şi talonul auto vinovat;
  • in caz de avarie constatata in parcare sau cu autor necunoscut: autorizaţie de reparaţie şi anexa 2 (o scrisoare catre asigurator); anexa 2 poate lipsi, daca poliţistul scrie conţinutul ei pe verso-ul autorizaţiei de reparaţie şi stampileaza şi pe verso;
  • in caz de furt solicitaţi un numar de inregistrare care sa indice inregistrarea plangerii tale. Este foarte utila pentru a demonstra asiguratorului ca ai efectuat demersurile necesare pentru prinderea faptaşului şi eventuala recuperare a pagubelor;

Cere sa se inscrie atent toate daunele constatate pe auto (cele care se vad).

Prezinta-te cat mai repede posibil la departamentul constatari al asiguratorului sau, daca nu este posibil, ia legatura cu asiguratorul (telefon/ fax/ email). Termenul limita este prevazut in poliţa: 24/ 48/ 72 ore de la eveniment. Atenţie! In cazul depaşirii acestui termen, asiguratorul poate refuza despagubirea.

Este bine sa ai la tine:

  • cartea de identitate (original);
  • permisul de conducere (original);
  • talonul maşinii (original);
  • cartea de identitate a maşinii (cel putin copie);
  • asigurarea RCA (original);
  • asigurarea casco (original);
  • impreuna cu dovezile de plata a ratelor);
  • actele obtinute de la poliţie (original);
  • delegaţie de la firma proprietara a maşinii (pentru masinile de firma) sau imputernicire notariala de la proprietarul persoana fizica;

La asigurator trebuie sa se prezinte şoferul auto asigurat casco ce a fost implicat in eveniment, insotit de proprietar (sau cu delegaţie/ imputernicire).

Ce trebuie sa primeşti de la asigurator:

  • deviz constatator in care se inscriu componentele de reparat/ inlocuit, parafa şi semnatura agentului constatator, lista service-urilor agreate;
  • mergi la un service auto (preferabil, unul dintre cele agreate) pentru a programa reparaţia auto;
  • compleaza dosarul de despagubire cu documentele solicitate de asigurator;
  • recupereaza -ţi autoturismul reparat;
  • daca este cazul, recupereaza-ti banii de la asigurator;

In caz de furt parţial, despagubirea se va putea face doar dupa ce primeşti de la poliţie o scrisoare in care se indica negasirea faptaşilor (scrisoarea se primeşte in termen de aprox 2 - 5 saptamani de la depunerea plangerii).

Cand e dauna totala ce e de facut?

Dauna totala este atunci cand maşina nu mai poate fi reparata (in condiţiile de securitate specificate de producator, acest lucru se stabileşte pe baza de expertiza tehnica autorizata) sau cand reparaţia costa mai mult decat (suma asigurata - franşiza aplicabila).

Dauna totala este stabilita şi hotarata de catre asigurator, in baza documentaţiei la dosar. Duci masina in service-ul autorizat, aceştia evalueaza tehnic epava (ceea ce a mai ramas din maşina) şi va oferi unul din cele 2 raspunsuri posibile:

  • epava nu poate fi reparata, raspuns insotit de memoriu tehnic semnat şi stampilat;
  • epava poate fi reparata, raspuns insotit de deviz provizoriu de reparaţie, semnat şi stampilat

In caz de dauna totala, asiguratorul este obligat sa plateasca o suma obţinuta prin scaderea din SA a:

  • franşizei, daca exista;
  • valoarea ratelor ramase de achitat;
  • valoarea epavei;

Majoritatea asiguratorilor iţi vor propune ei o suma pentru epava (de regula 15 - 30% din SA). Ceea ce trebuie sa şti este ca NU eşti obligat sa accepţi propunerea lor. Fa acest lucru doar daca iţi convine suma propusa.

In cazul in care refuzi propunerea asiguratorului:

Poţi negocia cu el aceasta valoare, sau ai obligaţia sa cauţi sa valorifici cat mai bine epava. Aceasta inseamna ca vei cere oferte de la 2-3 cimitire de maşini pentru preluarea epavei, vei cere oferta de la Remat (fier vechi), vei da anunt in ziar şi vei nota ofertele primite intr-un termen rezonabil (2-4 saptamani). Cu toate aceste valori, te vei adresa asiguratorului si ii vei da acestuia posibilitatea sa aleaga. Daca acesta refuza oficial oricare dintre ofertele primite de la tine şi nu negociaza cu tine valoarea epavei, valorifica epava la cel mai bun preţ oferit şi cere asiguratorului sa iţi despagubeasca diferenţa pana la SA. Asiguratorii stiu ca in instanţa, intr-un astfel de caz vor pierde in 95% din cazuri. Statistic vorbind, se ajunge in instanta in mai putin de 0,2% din cazurile de dauna totala.

In cele mai multe cazuri, agentii constatatori ai asiguratorului va vor indica o persoana careia sa-i vinzi epava şi iţi va indica şi preţul tranzacţiei. Dupa efectuarea tranzacţiei, asiguratorul va plati suma rezultata din calculul prezentat mai sus.

Ce ai de facut in caz de furt total?

  • Anunţa in cel mai scurt timp posibil unitatea de poliţie in raza careia ai constatat dispariţia autoturismului;
  • Depune plangere şi cere numar de inregistrare al cererii. NU scrie declaraţia la dictarea poliţistului, scrie cu cuvintele tale, cat mai detaliat, faptele aşa cum s-au intamplat şi cum le-ai constatat. NU pleca din unitatea de poliţie fara acest numar de inregistrare;
  • Anunţa in cel mai scurt timp posibil asiguratorul. Foloseşte in acest sens fax, e-mail, mesaj pe robot telefonic, orice metoda este utila şi necesara;
  • Asigura-te ca deţi in original: toate cheile maşinii, toate telecomenzile alarmei, cartea de identitate a maşinii;
  • La asigurator se va prezenta proprietarul maşinii furate, un imputernicit al acestuia sau delegatul firmei (dupa caz);
  • Dupa cca. 2 luni de la eveniment, societatea de asigurari iţi transmite (prin intermediul dvs.) o solicitare oficiala de informare din partea poliţiei privind situaţia dosarului de investigaţie;
  • Dupa cca. 3 luni de la eveniment, poliţia va emite un raspuns oficial ca dosarul nu este rezolvat (evident, doar daca nu s-a intamplat contrariul) şi faptaşul nu a fost identificat, raspuns care va ajunge tot prin grija ta la asigurator;
  • Asiguratorul va plati suma rezultata din scaderea din SA a franşizei aplicabile şi a ratelor ramase de achitat in poliţa;

Daca vrei sa ne lasi un mesaj, apasa butonul de contact.