ASIGURAREA CARGO VS ASIGURAREA CMR


Atat polita Cargo, cat si polita CMR acopera riscurile ce pot aparea pe timpul transportului unor bunuri si, de aceea, se pot confunda intre ele. Diferenta o face insa beneficiarul contractului de asigurare.

In cazul politei Cargo, beneficiarul asigurarii este proprietarul marfii transportate, fiind asigurate bunuile acestuia pe timpul transportului. In cazul politei CMR, obiectul asigurarii il constituie raspunderea civila a transportatorului in calitate de caraus, pentru marfurile care fac obiectul transporturilor.

Asigurarea Cargo (bunuri in tranzit)

Asigurarea bunurilor pe timpul transportului se adreseaza companiilor producatoare de bunuri (producatorilor); exportatorilor, importatorilor; altor companii ce presteaza servicii pentru acestea (case de expeditii, distribuitori etc). Se poate incheia de catre proprietarii bunurilor transportate. Este un produs flexibil care permite asigurarea bunurilor care fac obiectul transportului, inclusiv cheltuielile de transport, vamale, precum si alte cheltuieli asemanatoare.

Asigurarea Cargo acopera riscurile de pierdere sau avarie a bunurilor in timpul transportului maritim, terestru, aerian sau combinat, daca cel putin una dintre localitatile de expeditie, respectiv destinatie, se afla pe teritoriul Romaniei.

Tipuri de asigurari:

Exista practic trei tipuri de asigurare Cargo – tipul A, B, si C, acestea avand caracteristici diferite, grade diferite de acoperire a riscurilor.
- Tipul Cargo A este cea mai sigura forma de asigurare, aceasta cuprinzand cele mai multe riscuri acoperite.
- Tipul B Cargo ofera o gama variata de riscuri acoperite, printre care si avariile produse de dezastrele naturale.
- Tipul C ofera cea mai simpla forma de asigurare, cuprizand riscurile cauzate de accidente.
Asiguratii au posibilitatea de a alege una dintre cele trei variante in functie de nevoile personale. Evident ca si pretul va fi mai mare o data cu acoperirea unor riscuri suplimentare.

Riscuri acoperite:

Asigurarea CARGO de tip A acopera majoritatea riscurilor de pierdere si/sau avariere a bunului asigurat, indiferent daca transportul este maritim, terestru sau aerian.
Asigurarea CARGO de tip B acopera pierderea sau avaria cauzata de hazardele naturale precum cutremur, eruptie vulcanica sau trasnet, incendiu sau explozie, coliziune sau contactul mijlocului de transport cu orice obiect exterior.
Asigurarea CARGO de tip C acopera in general toate accidentele, precum incendiu sau explozie, coliziunea sau contactul mijlocului de transport cu orice obiect exterior si toate riscurile specifice mijlocului de transport incluse in tipul B.
Asigurarea poate fi extinsa si pentru alte riscuri, in functie de compania de asigurari, in general prin plata unei clauze separate cum ar fi: depozitare inainte sau dupa efectuarea transportului, ori in cazul intreruperii transportului sau al terminarii acestuia in alt port sau loc sau in alt fel decat prin livrarea bunurilor la destinatie, razboi, greve, furt, etc.

Riscurile excluse:

Excluderile se refera in general la toate cele trei tipuri de asigurare CARGO: avariile produse din cauza asiguratului (ambalarea necorespunzatoare a bunurilor/marfii, ceea ce poate provoca scugeri, alte deteriorari, etc.); viciul propriu sau natura marfii asigurate; intarzierea livrarii; nepotrivirea mijlocului de transport sau starea de nefunctionalitate corespunzatoare, daca aceasta era cunoscuta de asigurat; neindeplinirea obligatiilor financiare sau insolvabilitatea proprietarilor, administratorilor sau operatorilor mijlocului de transport; razboi, turbulari civile, greve, acte de terorism, etc.
Este foarte important sa cititi cu atentie lista cu termenii si conditiile oferite de asigurator pentru a intelege pe deplin cum functioneaza acest tip de asigurare.


Asigurarea CRM (raspunderea transportatorului in calitate de caraus)

Activitatea de transport implica o mare responsabilitate. De aceea, o asigurare adecvata a raspunderii privind pierderea sau avarierea marfurilor si bunurilor transportate este esentiala pentru stabilitatea financiara a unei companii.

In functie de limitele teritoriale in care se opereaza, se poate alege:

- Asigurarea de raspundere a transportatorului rutier, in calitate de caraus, pentru marfurile transportate in trafic international (CMR)
    sau
- Asigurarea de raspundere a transportatorului rutier, in calitate de caraus, pentru marfurile transportate pe teritoriul Romaniei (RTR)

sau

 - combinata atat Intern cat si International.

Riscurile acoperite:

Riscuri asigurate: pierderea sau avarierea marfurilor transportate pe timpul unui transport rutier executat pe sosele, cu vehicule autorizate legal, care au la baza o culpa a transportatorului si/sau a conducatorului autovehiculului.

Acoperirea oferita de polita de asigurare este valabila din momentul primirii marfurilor pana in momentul livrarii acestora.

Riscuri suplimentare care mai pot fi acoperite:

    Furt;
    Deprecierea sau alterarea marfurilor transportate cu vehiculele rutiere dotate cu instalatii de frig, in cazul defectiunilor aparute la aceste instalatii in timpul transportului;
    Acoperirea raspunderii fata de Containerul transportat;
    Acoperirea raspunderii pentru vehiculul tragator in cazul atasarii remorcilor ce nu apartin asiguratului;
    Asigurarea pagubelor produse in timpul incarcarii/ descarcarii;
    Acoperirea raspunderii in cazul operatiunilor de Cabotaj.
    Asigurarea se poate incheia pentru un transport determinat sau pentru o anumita perioada de timp.

Riscuri excluse:

Asigurarea CMR nu acopera urmatoarele tipuri de riscuri: producerea de pagube indirecte, scaderea preturilor marfurilor pe perioada in care sunt transportate, pagube care apar in caz de desfasurare a unui razboi sau actiuni precum tulburari civile sau costuri impuse de transformarea sau imbunatatirea marfurilor care sunt transportate.

In acelasi timp, pentru orice paguba produsa marfurilor care nu este specificata in contractul de asigurare, compania de asigurari are dreptul sa refuze acordarea de despagubiri.

Polita CMR nu despagubeste nici avariile produse vehiculului de transport. Pentru despagubirea masinii este nevoie de o asigurare auto. In schimb, trebuie specificat autovehiculul cu care se efectueaza transportul in contractul pentru asigurarea CMR pentru a putea fi despagubite daunele care apar in urma transportului efectuat cu respectivul autovehicul.

Suma maxima asigurata:

Valoarea maxima a despagubirii se calculeaza pentru fiecare caz in parte. La calculare se tine cont de pretul marfurilor pe piata la momentul respectiv sau de cotatiile acestora la bursa.

Un transportator incheie o asigurare CMR pentru a fi despagubit in momentul in care marfa este deteriorata sau distrusa complet in urma unor incidente care apar pe parcursul transportului.

Daca vrei sa ne lasi un mesaj, apasa butonul de contact.